субота, 17 вересня 2022 р.

Конфлікт та шляхи їх вирішення

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі.

Спілкування людей – досить тонкий і складний процес. Кожен із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо у конфліктні ситуації. Вони вносять напруженість у стосунки, позбавляють спокою і радості. 

Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Тому конфлікт – це відсутність узгодження між двома або більше сторонами – особами, групами.

Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас, а особливо для педагогічних працівників, оскільки саме їм частіше за інших доводиться стикатися з непорозуміннями.
Для того, щоб правильно зрозуміти причини виникнення конфліктів, уміти аналізувати їх, слід навчитися управляти ними.


Для всіх видів конфліктів характерним є:

  • наявність не менше двох сторін, які контактують між собою;
  • взаємонесумісність цінностей і намірів сторін;
  • протиставлення діянь однієї сторони іншій і навпаки;
  • поведінка, направлена на ліквідацію планів і руйнування намірів іншої сторони, щоб придбати, здобути щось за рахунок неї;
  • застосування сили і примусу з метою вплинути на поведінку іншої сторони в бажаному напрямку;
  •  наявність емоційної напруги в стосунках між партнерами.


Основними причинами конфліктів  є:

·  недоліки виховання, проявлені в грубощах, черствості, нечесності, непослідовності;

·  негативні риси характеру і, перш за все, неврівноваженість, надмірна владність, неповага в спілкуванні.


Правила розв’язання конфліктних ситуацій

 Не починайте свою промову з вислову: „Я давно вже хотів сказати...”
Уникайте слів «завжди» і «ніколи».
Якщо цю людину ви ніколи не хвалили, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.
Критикуйте лише те, що можна змінити.
 Не порівнюйте поведінку цієї людини з поведінкою інших. Це принижує
Не знищуйте індивідуальність.
Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати – можуть звинувачувати у брехні.
Не зосереджуйтесь на особистості суперника, активізуйте увагу на проблемі й варіантах її вирішення.
Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.
Давайте людям психологічну паузу, що може зняти емоційне навантаження
Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника.
Свою помилку визнайте швидко і рішуче, випереджаючи можливу критику.
Визначте динаміку взаємин і усвідомте мету й мотиви поведінки співрозмовника.

Зміцнюйте позитивну атмосферу у спілкуванні.
Перетворюйте свої проблеми на нові можливості й перспективи.
Відчувайте, коли потрібно відступити.
Безвихідних ситуацій не буває.              

Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам!

Немає коментарів:

Дописати коментар