вівторок, 6 лютого 2024 р.

ПРИЙОМИ ДЛЯ ЦІКАВИХ ОНЛАЙН-УРОКІВ

У кожного з нас від природи закладена навичка до пізнання нового. Отримати новий досвід – це мета нашої вродженої цікавості, а задоволення, яке ми отримуємо впродовж або наприкінці досягнення мети – є побічним ефектом нашого пізнання. 
Але школа підмінила справжню мету нашої вродженої цікавості і поставила на її місце оцінювання – ми вчимося за оцінки, і задоволення від пізнання нового, яке було побічним ефектом, зникло. Якщо не змінити методи викладання, діти закріплять на рівні підсвідомості думку про абсурдність навчання як такого, і зневіряться в цінності школи.


Сучасний учень має розвивати навичку критично мислити, ефективно працювати в команді, тестити себе у ролі лідера, використовувати сучасні технології для навчання, вчитися шукати інформацію та працювати з нею.
Під час дистанційного навчання вчителям доводиться щодня думати над тим, як цифровізувати звичну подачу навчального матеріалу. Вони використовують веб-ресурси, застосунки, мобільні додатки, Zoom тощо. Безсумнівно такі мультимедійні технології роблять процес навчання сучасним, результативним, цікавим, пробуджує інтерес учнів до навчання. Але щиру зацікавленість у навчанні потрібно постійно підживлювати новими практичними прийомами.
Пропонуємо педагогам ознайомитися з лайфхаками, які зроблять дистанційне навчання у школі більш ефективним:
1. Запропонуйте учням (підліткам, бо молодшим потрібно надати допомогу) самостійно побудувати правила поведінки під час занять.

2. У підготовці до занять користуйтеся принципом «перевернутого класу»Залишайте теорію на самостійне опрацювання. Розроблений контент на урок має бути не про теорію, і не для перевірки пам’яті учнів, а для того, щоб навчитися застосовувати теоретичні знання на практиці. 

3. Записуйте короткі відео з теоретичною інформацією або шукайте вже готові цікаві відео в інтернеті. До текстової інформації у підручниках намагайтеся додавати інфографіку.

4. Урок – це не театр одного актора. Не перетворюйте дистанційний урок на вебінар. Час уроку повністю належить учням і лише 10% часу – вчителю. Якщо вчитель відчуває, що йому для розкриття теми потрібно більше часу, можна записати коротке відео на 10+ хвилин і дати його на перегляд вдома. Кожен учень зможе ще раз повернутися до уроку , щоб ознайомитися з теоретичним матеріалом.

5. Додавайте до уроків музику,  меми, жарти,  руханки,  вирізки з фільмів, скриншоти. 

6. Під час занять проводьте дебати,  дискутуйте, проводьте експерименти, грайте, щоб закріпити прочитаний матеріал на практиці і не ставте за такі уроки оцінок. 

7. Візьміть за правило ставити бали лише під час проведення контрольних, а урок – це про практичне застосування теоретичного матеріалу і дослідження. Дозволяйте учням помилятися. Постійне оцінювання дій учня під час уроків вбиває його бажання бути активним. 

8. Не змушуйте дітей сидіти за столом під час дистанційних занять – нехай сидять хоч на м’ячах для пілатесу, якщо їм так комфортніше. 

9. Стимулюйте учнів глибше занурюватися у тему і готувати до уроку мегакруті презентації, інфографіку, створювати короткі фільми. Познайомте їх з електронними програмами для створення проєктів. Не бійтеся, що якесь заняття повністю піде на презентацію проєктів та обговорення.


10. Користуйтеся всіма доступними онлайн-програмами для створення інтерактивних занять та залучайте до створення матеріалів учнів. 

11. Стимулюйте учнів створювати контент для  самоперевірки.

12.  Завжди давайте зворотній зв’язок учням після проведення контрольних та тестів. Урізноманітніть перевірку – проведіть онлайн-вікторину (можете її підготувати разом з класом). Існують платформи, де можна все це створити безкоштовно. Адже кінцева мета навчання – не оцінка, а знання, закріплені практикою, і отриманий досвід. Якщо ставите оцінку - тоді поряд з оцінкою вказуйте письмово, що гарно виходить в учня і що ще потрібно довчити. 

13. Не змушуйте всіх учнів відвідувати абсолютно всі уроки. Нехай на занятті будуть ті, хто дійсно цікавиться матеріалом і хоче закріпити його на практиці.

14. Поцікавтеся в дітей, як ще ви можете урізноманітнити урокищоб допомогти їм засвоїти матеріал. Це допоможе вам зробити ваші уроки більш ефективними.

15. Дайте можливість дітям вивчати теми екстерном і самостійно, якщо предмет не є для них важливим. Ваш предмет не мають любити всі. 

16. Знайдіть собі школу-партнера з хорошою технічною базою, об’єднайте зусилля та запропонуйте дітям відвідувати практичні уроки в zoom з фізики, хімії, біології.

17. Разом зі школою-партнером стимулюйте своїх вчителів ділитися досвідом та наробітками і проводьте дистанційні тренінги один для одного, де вчителі ділитимуться методиками викладання та підніматимуть свій професійний рівень. Вам для цього не потрібен дозвіл Міністерства освіти.

18. Навчіться розподіляти дітей на пари, та на команди в zoom. Zoom відкриває таку опцію, а також можливість записувати відео, які можна переглядати.

19. Запровадьте спортивні перерви між уроками, коли учні можуть потанцювати під улюблену музику разом з вчителем фізкультури.

20. Робіть деякі уроки відкритими для всіх учнів вашої школи. Таким чином можна збільшити кількість фанів з якогось предмету, або теми, розбудити цікавість дітей до пізнання. 

21. Замініть звичайні домашні завдання  проєктною та дослідницькою роботою. Розвивайте в учнів навичку вчитися самостійно та в команді, шукати інформацію, та працювати з нею. Можете розподіляти дітей  на групи, де кожна група має створити свій відеофайл з демонстрацією експерименту, та електронним журналом досліджень. Всі їхні проєкти можна заливати на платформу, яку зможуть відвідувати інші учні, та батьки.

22. Робіть відкриті заняття з місця виробництва, де б розказували, наприклад, як проходить процес створення йогурта – нехай це будуть екскурсії в zoom. Так само можете запрошувати фахівців різних професій для зустрічі з дітьми (це можуть бути батьки дітей, які навчаються у вашій школі). 

23. Якщо ви хочете запровадити якесь ноу-хау у програму, але хвилюєтеся, що хтось з батьків може бути проти – проведіть опитування онлайн і дізнайтеся про думку батьків. Ось посилання для проведення опитувань  https://www.directpoll.com/

24. Ви повинні зацікавити учнів темою, користуючись вродженою цікавістю до всього незвичайного, а учень вже самостійно має зайнятися пошуковою роботою і знайти відповіді, підготувати презентацію, провести експеримент (якщо є можливість), зробити проєкт. 

25. Стимулюйте дітей працювати в парах, в групах, в командах, адже так швидше, легше і так працює світ дорослих. Навчайте їх працювати в командах дистанційно, адже ця навичка значно розширює кордони людини у професійному житті. 

26. Коли ви розпочинаєте урок, запитайте себе, чого саме я хочу навчити учнів сьогодні «передати інформацію чи отримати новий досвід?» 

27. Не забувайте про себе і якісно відпочивайте.

Ось кілька прийомів для якісної роботи учнів в дистанційному режимі.
1. Продовж ряд
Діти мають з'ясувати та пояснити закономірності у рядках із літерами чи лексемами.
Приклади:
·       О, Д, Т, Ч… (П, Ш, С...; дано перші літери порядкових чисел: один, два, три, чотири);
·       апельсин, банан, виноград… (груша; слова розташовані в алфавітному порядку);
·       павук, тарган, миша… (пташка; у цьому рядку названі тварини у порядку зменшення кількості ніг);
·       дорога, ремонт, місяць…(фазан; кожне слово у рядку починається із назв нот: до, ре, мі…).
Примітка. Цю вправу можна використати для будь-якого предмета (для переключення уваги, для зосередження уваги на початку уроку, на завершенні – для відпочинку) або конкретно до теми навчальної дисципліни. Наприклад, таким чином діти можуть повторити фізичні та хімічні терміни, або ж пригадати імена визначних письменників, перелічити океани та материки тощо. 
2. Вигадайте цікавий сюжет
Використовуйте на своїх заняттях сторітелінг Метод Storytelling: як зацікавити дітей, розповідаючи історії (osvitanova.com.ua). Наприклад, якщо це урок математики, вигадайте мікросюжет із такою основою: «Кролик Крош зібрав 16 їстівних грибів та 9 неїстівних. Скільки всього грибів зібрав кролик?». Що більше захопливих історій, то цікавішими будуть заняття. 
Примітка. Пам'ятайте, що історія має захоплювати та надихати, тому не забувайте про інтонацію, тембр, висоту та гучність голосу. 
3. Прес-конференція
Чудовий варіант для уроку повторення вивченого. Об'єднайте дітей у кілька груп: журналісти та спікери конференції. Журналісти протягом обмеженого часу (5–10 хвилин) мають написати списки контрольних запитань, а спікери – дати вичерпну відповідь на ці запитання. Так діти в ігровій формі освіжать здобуті знання.
4. Розповідайте історії з пропусками
Підготуйте невеликий текст та приберіть із нього деякі лексеми. Далі прочитайте його учням і там, де пропущено слова, робіть паузи. Попросіть учнів у чаті написати лексеми, що логічно доповнять текст. Швидо та без проблем впоралися? Чудово! Ускладніть завдання: пропустіть кілька речень і запитайте, чого саме, на думку учнів, не вистачає.
Примітка. Ця вправа чудово підійде не лише для занять із іноземної або української мови, а й для фізики, хімії, біології тощо. Так ви в ігровій формі перевірите якість учнівських знань.
5. Візуалізація
Почніть заняття з невеличкого відео чи музичного кліпу, короткого фільму чи уривку передачі, які можна поєднати з темою заняття. Далі поставте дітям запитання для обговорення. Такі візуальні прийоми зроблять заняття емоційно насиченим та цікавим. (9 прийомів візуалізації для використання на уроці https://osvitanova.com.ua/posts/1520-9-pryiomiv-vizualizatsii-dlia-vykorystannia-na-urotsi)
6. Четвертий зайвий
Назвіть чотири слова, з яких діти мають обрати зайве (те, у якого немає якостей, що характерні для інших слів). Учень має обґрунтовано пояснити свою відповідь. Ця вправа чудово підходить для розминки чи відпочинку. 
Приклади: лебідь, горобець, ворона, попугай (ворона, жіночий рід; усі інші слова чоловічого роду); риба, рак, креветка, скорпіон (креветка; інші лексеми є серед знаків Зодіаку); біг, бігти, говорити, чекати («біг» – іменник, всі інші – дієслова).
7. Я – автор
На уроці повторення чи узагальнення вивченого матеріалу запропонуйте дітям дати відповіді на такі запитання: 
1.                  Якби ви були автором цього підручника, як би ви пояснювати цю тему? 
2.                  Якби чи були автором цього підручника, як би ви пояснили необхідність вивчення цієї теми?
3.                  Якби ви були художником-ілюстратором, як би ви проілюстрували цю тему?
Деякі ідеї учнів можуть бути дійсно вражаючими!
Запропнуйте ще кілька цікавих завдань! Наприклад, після вивчення будь-якої теми запропонуйте дітям написати власні 5 способів використання здобутих знань у повсякденному житті.
Батьки теж є учасниками освітнього процесу. Тому їх допомога в організації дистанційного навчання є важливою.
Поради батькам
1. Давайте можливість дитині поспати якомога довше: сон укріплює імунну систему дитини.
2. Ранок починається зі спорту. Це додає енергії і стимулює організм до продуктивної роботи. Можна почати з найпростіших рухів, хоча б поприсідати чи понахилятись по дорозі до ванної кімнати. 
3. Дозволяйте дитині брати один відгул щомісяця. І для цього не обов’язкого «хворіти». Часто діти починали хворіти лише тому, що насправді просто хотіли відпочити від школи. Поговоріть про це з дитиною і дозвольте хоча б день в місяць брати відгул не картаючи себе. 
4. Не перевіряйте щоденник без дозволу. Щоденник – це особистий документ вашої дитини і його можна брати лише з особистого дозволу власника. Навчання – це його особиста відповідальність і вам потрібно вчитися ДЕЛЕГУВАТИ. Дитина навчається для себе, не для вас. Стимулюйте свою доньку \ сина брати відповідальність на себе замість піддаватися постійному контролю та перевірці ззовні. 
5. Звільніть себе від повторного проходження шкільної програми – не допомагайте з домашнім завданням, якщо це не дитина молодшого шкільного віку. Якщо щось не зрозуміло дитині, можна запитати вчителя, друга, гугл. Якщо вже всі вони не знають, а гугл забанив – обновіть вайфай і нехай гуглить далі. Не стимулюйте у дитини навичку  вивченої безпомічності. Розслабтеся і вірте, що ваша дитина колись таки та почне справлятися. 
6. Дозвольте дитині самостійно обрати додаткові курси (платні, безкоштовні), які допоможуть опанувати додаткові навички. Дозвольте змінювати курси і не сваріть за те, що дитина не довчилася. Саме через численні спроби нового людина знаходить своє покликання. Дозвольте своїй дитині досліджувати різні сфери інтересів, аж поки вона не знайде те, що її захоплює і дивує. 
7. Звільніть підлітка від каравану репетиторів. Залиште лише ті предмети, які дитина бажає вивчати додатково. Домовтеся, що репетитор – це не назавжди. Якщо дитина відстає – визначте часові рамки та інформацію і навички, які вона має опанувати за допомогою репетитора. А далі «в добрий шлях – вчи самостійно». 
8. Завчасно запишіть свою дитину на профорієнтаційний курс і налаштуйтеся на прощання зі школою після 9-го класу. 10 та 11 класи – для підлітків, хто досі не визначився з професією і не розуміє, куди йти навчатися. З 2027 року в Україні не існуватиме жодного 10 та 11 класів, адже планується плавний перехід до академічного навчання та професійного: ліцеї та коледжі. 
9. Якщо ви вже запізнилися і ваша дитина навчається в 10-11 класах, звільніть її від вивчення абсолютно всіх предметів і дайте можливість зосередитися на важливих. 
10. Впевніться, що бодай година вільного часу є у вашої дитини щодня.
11. Навчіть свою дитину систематизувати документи в електронному форматі. 
Виникає запитання: для чого тоді вчитель, якщо дитина самостійно вивчатиме матеріал вдома? Якщо для молодших школярів вчитель – це першовідкривач життя, помічник в отриманні знань, певних навичок в житті, тосучасним підліткам, старшокласникам потрібні вчителі – практики, які допомагатимуть отримувати практичний досвід, та розвивати відповідні навички. Сучасна школа має привити їм звичку до постійної самоосвіти, та закласти  міцний фундамент для подальшої реалізації у світі дорослих. 
Джерела:
https://osvitanova.com.ua/posts/4621-7-diievykh-pryiomiv-dlia-tsikavykh-onlain-urokiv
https://osvitanova.com.ua/posts/4240-efektyvna-dystantsiika-u-starshii-shkoli-laifkhaky-dlia-vchyteliv-i-porady-batkam


Немає коментарів:

Дописати коментар