середа, 17 березня 2021 р.

Як навчити вчитися сучасних школярів

 Прості прийоми та цікаві поради!


Перевірити домашнє завдання, розповісти за програмою ось це, потім це, навчити ось цьому. Встигнути це, це і обов'язково ось це! А скільки всього ще треба надолужити пропущене під час карантину?! Упізнаєте свої думки під час уроку?

Ми, вчителі, часто так зациклені на тому, що урок короткий, а програма надзвичайно насичена, що концентруємо свою увагу, як встигнути втиснути в урок якнайбільше.

Так, програмний матеріал надзвичайно важливий! Адже попереду контрольні, ДПА, ЗНО, тести PISA… Однак в гонитві дати якнайбільше знань нашим учням подеколи ми забуваємо, що маємо навчити своїх учнів дещо важливішому: навчитися вчитися! Адже будь-яка почута інформація забувається, а вміння організувати себе для здобуття знань самостійно – навички, що формують успішну особистість!

Від зворотного

Що заважає учням успішно навчатися? Якщо проаналізувати ключові фактори, то можна виділити наступне:

👉фіксоване мислення;

👉невміння структурувати інформацію;

👉низька сконцентрованість уваги;

👉погана пам'ять.

    Пропонуємо кілька дієвих порад у боротьбі з цими перешкодами.

    Долаємо синдром фіксованого мислення

    За версією провідного світового дослідника в області мотивації та саморозвитку Керол Дуек, успішних людей від пересічних відрізняє не рівень інтелекту, а тип мислення.

    Так, люди з фіксованим типом мислення впевнені, що кожен народжується з певними талантами, схильностями та інтелектом, які є незмінними впродовж життя.

    На відміну від них особистості із типом мислення налаштованих на зростання вважають, що будь-хто з нормальним рівнем інтелекту може опанувати будь-які знання і навички. Успіх напряму залежить від докладених зусиль і часу. І що цікаво, останні, навіть маючи нижчі показники IQ, перевершують людей з фіксованим мисленням.

     Поясніть учням, що якщо робити хоча б маленькі кроки, але постійно, можна перевершити тих, хто наче б то має певний талант від народження, але мало що робить для його розвитку.

    Прийоми для успішної систематизації нових відомостей

    Щоб вивчити будь-що, необхідно запам'ятати теорію. А щоб опанувати великий об'єм інформації, її необхідно структурувати відповідним чином.

    Навчіть учнів «їсти слона маленькими шматочками». Виконати складне завдання чи успішно вирішити  будь-яку проблему можна лише, розуміючи послідовність дій, що і як потрібно робити. Тож, якщо учням необхідно опанувати великий об'єм інформації, навчіть їх розбивати це завдання на маленькі щоденні цілком зрозумілі завдання – частинки цілого.

    Нагадайте про правило Парето. Його сутність така: 20% докладених зусиль приносять 80% результату, у той час як подальні 80% старань лише 20% від загального досягнення. Тож, опанувавши правила чи зрозумівши сенс закономірностей, можна швидко розібратися у деталях будь-чого.

    Привчіть записувати головне. Це не лише розвиває пам'ять, а й розвиває навичку виокремлювати головне від другорядного.


    Створюйте разом інтелект-карти. Це візуалізація будь-чого на кшталт нейронної системи – спочатку виділяються ключові елементи будь-чого, а від кожного з них вже створюються різнорівневі гілки. Такий прийом дозволяє осмислити взаємозв'язки у системі будь-чого та наочно усвідомити головні та другорядні елементи.

    Практикуйте метод Марка Твена. Це графічний прийом візуалізації у ході якого увесь масив інформації ділиться на 5 частин, у кожній з них обирається найяскравіший момент (подія, факт, проблемне запитання) та схематично малюється. Тож увесь масив інформації ґрунтується усього на 5 схематичних зображеннях.

    Прийоми для розвитку сконцентрованості

    Успіх залежить від докладених зусиль. Навчіть школярів планувати свій час та не розпилювати увагу.

    ✋Прийом Pomodoro. Дозволяє ефективно чергувати час розумового навантаження та відпочинку, не відволікаючись. Необхідно розділити час навчання на декілька відрізків, тривалість кожного 25 хвилин, потім відпочинок 5 хвилин. Після 4 етапів навчання варто зробити перерву на 30 хвилин. Для зручності контролю часу можна використовувати спеціальний додаток, який можна завантажити на Google Play

      Метод Ейзенхауера. Ця методика дозволить правильно визначитись з пріоритетами та спланувати черговість виконання завдань. У кожну з чотирьох колонок записуються завдання на день. Виконуються завдання відповідно до їх пріоритетності.
    • Прийоми для розвитку пам'яті

      Свою память необхідно постійно тренувати! Існує безліч прийомів, пропонуємо кілька найбільш ефективних.


    • Закон осмислення. Це прийом усвідомленого навчання. Щоб запам'ятати будь-що, необхідно поставити та відповісти собі на запитання «чому?» послідовно 5 разів. Щоразу відповідаючи на нове запитання, учні опановують причинно-наслідкові зв'язки.

    • Закон дії. Практичне застосування сприяє тому, що запам'ятається понад 75% отриманих знань, у той час як пасивне прослуховування – не більше 5%.

    • Закон повторення. Щоб запам'ятати будь-яку інформацію, її необхідно повторити не менше 4 разів за таким принципом: вперше – одразу після прослуховування/прочитання, вдруге – через 20 хвилин, втретє  – через 8 годин, вчетверте – не пізніше, ніж через добу після останнього повторення.





    Навчитися вчитися можна у будь-якому віці. Допоможіть своїм учням опанувати одну із ключових навичок кожної успішної особистості якомога раніше!




    Немає коментарів:

    Дописати коментар